Rabu, 26 Januari 2011

Crop Circle Sleman dan Tuan Dayat

Crop circle ataupun lingkar tanaman umumnya dibentuk dengan cara memotong tanaman padi, gandum ataupun tanaman sejenis yang lain, saat tuai (panen) ataupun selepas tuai. Bisa dengan sabit biasa ataupun mesin-besar penuai semacam traktor. Crop circle teruk macam tu bernilai seni tinggi kerana koompleksiti dan keindahannya.

Di Inggeris dan Amerika, crop circle memang sengaja dibuat manusia untuk nilai seni. Dibuat dengan mesin besar penuai pada saat sebuah tuai. Ataupun pabila manual dilakukan selepas tuai saat seluruh batang dan tangkai tanaman dibersihkan. Macam mana  fenomena crop circle di Sleman Yogyakarta Jawa Tengah Indonesia?

Itu semata boleh akibat daripada twister berkekuatan sedang, tapi bukan jejak UFO. Twister yalah angin kencang. Tampak kejauhan macam awan hitam berbelalai berkelok dan tajam ke bumi. Angin kencang macam ni tak nampak di kedekatan kecuali ada benda-benda terbawa termainkan. Twister bergerak dinamik dan boleh juga cepat pergi. Kesan gerakan boleh menghasilkan karya seni sederhana seperti crop circle Sleman.

K e r a n a   g i l a

Tapi bisa juga kerja daripada orang main-main. Di negeri jiran tu dikenal dengan banyak orang main-main (iseng) ataupun semi gila kerana stres berpanjangan kerana penguasa dari masa ke masa tidak pernah mensejahterakan mereka. Beberapa anak muda ataupun orang boleh sahaja merosakkan tanaman padi yang belum dituai di Sleman tu. Kegilaan oknum-oknum di kuasa bahkan sejak dahulu di negeri jiran tu lama merembet ke kalangan bawah, kerana mereka dicipta susah ekonomi. Beberapa pemuda ataupun orang dalam kes Sleman boleh kerana soal kecil ataupun bisa pula bermotif besar semacam kebohongan politik. Mereka mungkin tak suka dengan pemilik tanaman. Sebuah acara di tv indon, MetroTV, Sentilan Sentilun, berkata itu kerana tangan-tangan Kumpulan Bohong iaitu Orbo (Orde Bohong), boleh jadi mereka kerana dibayar untuk membuat sensasi.

Crop circle sederhana macam tu mudah dibuat dengan gaharu ataupun lain-lain lagi. Petani tradisional di manapun umumnya ada gaharu ditarik lembu ataupun ditarik tangan/bahu. Alat tani tersebut lazimnya membuat pola-pola garis cekung pada permukaan tanah gembur selepas selesai dibajak untuk benih padi muda yang akan ditanam tampak urut rapi. Gaharu dibuat dari beberapa belahan buluh saiz satu meter kali satu setengah meter di mana 4 hingga 6 hujung bahagian bawah dibuat tajam untuk membuat garis-garis cekung pada tanah gembur pada sawah. Gaharu bersaiz besar ataupun kecil idnah untuk membuat crop circle macam di Sleman. Caranya alat diberi pemberat boleh orang berdiri ataupun duduk di atasnya, ataupun dengan karung plastik pemberat mengandungi pasir ataupun gumpalan tanah setengah kering. Gaharu ditarik digerakkan berputar ataupun lurus sesuai keinginan dan daya seni mereka. Jejak kaki pengguna tidak berbekas kerana ditutup kerja gaharu. Tapi pabila diperiksa teliti biasanya masih ada sedikit jejak kaki. Itulah mungkin polis pasang pula police line melingkari crop circle, supaya tak tengok dekat masyarakat awam.
 
Untuk tahu harus ada penyelidikan terhadap petani tu sendiri dan beberapa orang tempatan misalnya apa dia ada pertikaian dengan tetangga ataupun orang lain. Bisa juga diselidiki apakah petani ataupun orang lain tu keesokan hari ataupun seterusnya boleh beli sepeda motor baru, bererti kemungkinan ada pihak memberi pampasan lumayan besar pada kerosakan tanamannya. Tapi pabila dia terlihat marah, bererti jujur tidak tahu. Ini bermakna ada orang lain main-main ataupun iri. Pertikaian boleh juga diterusi pihak lain. Orang ini boleh dibayar pihak tertentu untuk kepentingan lebih luas bagi membuat sensasi, mungkin masih dalam rangka alihan isu.

T u a n  D a y a t.

Sensasi berhasil mengalihkan isu dengan efektif bagi sebuah rezim yang burok. Bukti majoriti masyarakat Indonesia teralihkan melalui televisyen-televisyen negeri jiran tu. Mengalihkan isu paling mudah, bermula  hal-hal ringan sampai serius, bisa melalui crop circle sehingga hal serius. Maksud sama, supaya televisyen-televisyen meliput remeh-temeh. Topik-topik penting pemerintahan nak berkurang. Masyarakat dibuat lupa. Pengalihan isu berat yalah rekaan penangkapan suspek teroris (pengganas) tapi mangsanya orang tua ataupun anak muda tidak makan sekolahan tak berdosa dari desa-desa di negeri jiran tu. Itu sebabnya di negeri jiran tu penangkapan pengganas jarang dilakukan di kota misalnya di hotel sekelas hotelnya tuan Mandra (Mandarin Hotel), hotelnya tuan Niko (Nicco Hotel), ataupun hotelnya tuan Dayat (Hyatt Hotel).

Crop circle juga boleh dilakukan melalui sebuah pesawat mirip helicopter yang dilengkapi mesin penghembus angin sangat kuat dan peranti mesin computer di dalamnya untuk mencipta dan membuat pola-pola sederhana crop circle. Operasi biasanya dilakukan rahsia biasanya di malam hari dan waktu hujan sehingga tidak diketahui orang. Proses ini tidak mudah sebab melibatkan kerja raahsia. Beberapa orang dahulu sudah melakukan sterilisasi di lokasi untuk tidak manusia. Kedua-dua sebuah alat sensor sebelumnya dipasang di lokasi untuk memudahkan pesawat mencari lokasi. Alat ini sering dipasang bagi memudahi pesawat peletus bom mencapai sasaran tepat, macam dalam perang Amerika Syarikat di Irak.

Televisyen teliti tak, kritis tak, nak mudah terjebak dalam senario macam tu dan justeru turut berbohong, kerana justeru menunjokkan fakta/realiti sahaja. Mereka tampak buta dalam tengok makna sebuah realiti direka. Media yang kritis akan selektif dan akan membuat liputan analisis dan memaparkan nara sumber kritikal pula dan anti rejim, yang suka membuat rekaan. Pabila tak mak rakyat tu akan semakin bodoh. Crop circle, oleh kerananya, nak tetap dipercayai sebagai fenomena ghaib ciptaan Allah ataupun bahkan dianggap sebagai jejak UFO. Tentu, konon, sebuah alihan isu boleh pula digunakan organsiasi mata-mata asing bangsa maju untuk tengok macam mana perkembangan kesadaran rakyat ataupun kejujuran sebuah rezim. [Bila punya opini lain, sila majukan ke kami: syaidahbintimuhsin@mscterengganu.my] 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar